Základní a Mateřská Škola Tábor, Husova 1570 / www.zshusovata.cz

základní škola

Erasmus + na ZŠ a MŠ Tábor je nejen o výjezdech do ciziny

aktualizováno | 11.9. 15:52:05

Po tříleté práci na projektu Erasmus + -Art is everywhere bilancujeme jeho aktivity, vzpomínáme na zážitky ze všech tvoření, z hodin klasických i on-linových,  populárních výjezdů do partnerských zemí, vystavujeme naše projektové výstupy. Některé z aktivit si připomeneme i zde:

Studenti a učitelé partnerských škol se v rámci projektu Erasmus + začali poznávat především prostřednictvím mailové korespondence. Příspěvky byly připraveny především v hodinách Aj a byly zaslány e-maily. Obsahovaly i fotky dětí a jejich škol, spolu s nejpodstatnějšími informacemi o nich.  

Projekt a jeho myšlenky byly průběžně šířeny v hodinách na všech školách mezi dětmi, během školních akcí i mezi rodiči, dále na setkáních mezi řediteli škol a vedením města. Pomohlo to motivovat naše žáky a jejich rodiny ke spolupráci na projektu a také to pomohlo při reprezentaci a propagaci naší školy. Důležitá byla i reklama na LED obrazovce na Křižíkově náměstí.

Myšlenka projektu byla propagována a šířena i během oslav 90. výročí naší školy, o projektu se tak dozvědělo i mnoho absolventů naší školy a mohli tak porovnat, jak fungovala škola za jejich působení a nyní.

 

Erasmus +  Dny evropského dědictví v roce 2020, 2021 a 2022

Během všech projektových let navštívili žáci naší školy některé z aktivit, které byly nabízeny v Táboře u příležitosti Dnů evropského kulturního dědictví. Ty jsou již tradičně spojeny s Táborskými setkáními. Děti si tak  mohly zdarma prohlédnout některé historické budovy, zasoutěžily si a poznaly mnoho z historie i současnosti svého města.

 

Erasmus+ Návštěva divadla

Jelikož je téma projektu Art is everywhere – Umění je všude, nemohli jsme zapomenout zahrnout do něj i návštěvu divadla. Ta se sice dělá během školního roku pravidelně, ale my jsme tentokrát kladli vyšší důraz na vhodné oblečení dětí a správné chování. K uvědomění si náročnosti herecké profese přispěla i jedna z našich aktivit – vlastní dramatizace, kde se děti staly samy herci a poznali tak, jak je vhodné chování při vystoupení důležité.

Erasmus +  Reprodukce starých mistrů

V projektu jsme s dětmi zkoušely různé výtvarné techniky a vyzkoušeli jsme si rovněž reprodukci jak klasických mistrů, tak naopak i moderního umění. Děti bavilo obojí, díky mobilitě v Turecku, kde jsme se více zaměřili na moderní umění a konkrétně na Pop art Andyho Warhola, se však s velkou chutí pustili následně ve školách zejména do nápodoby jeho díla.

 

Erasmus+ Vaření, pečení

Motivovat děti k vaření a pečení není naštěstí složité. V naší škole patří tyto aktivity k častým náplním některých hodin. V rámci projektu jsme toho tedy využili a nasdíleli jsme si s partnerskými školami ukázky jejich tradičních jídel a jejich recepty. Mnohé z nich jsme vzájemně i ochutnali během mobilit. Jedním z výstupů projektu je i brožura s těmito evropskými recepty.

Erasmus+ Halloweenské tvoření

Nejen Halloweenské dlabání, ale i další aktivity, které představili tento anglosaský svátek, byly součástí našeho projektu. Turecká škola např. vyrobila vtipné klobouky a paruky. V druhém roce se bohužel dlabání kvůli covidu nekonalo, ale někteří učitelé jej zvládli se svými žáky i on-line.

Erasmus+ Tvoření vánočních přáníček, vánoční a zimní tvoření

Při tvoření přání jsme dětem ve všech partnerských zemích vysvětlili historické pozadí. Vytvořili jsme jak elektronická, tak klasická přání. Při tvoření jsme si vyzkoušeli některé vánoční zvyky a vyrobili jsme mnohé tradiční dekorace. V době covidu byly aktivity dělány on-line.

 

Erasmus+ Výroba výzdoby na školní ples

V době mimo coronavirovou pandemii se uskutečnily 2 školní plesy, v rámci projektu na ně děti pod vedením pana učitele Knotka vyrobily krásné tematické dekorace. Byly též vyrobeny dárky do tomboly, kde byly i propagační předměty, které jsme si s logem projektu nechali vyrobit odbornou firmou.

 

Erasmus+ Filmy, filmové umění

Naši žáci vyrobili projektové materiály k několika známým filmům, k tématu se hodily i plakáty z jednoho ze školních plesů se stejným tématem, rovněž jsme navštívili filmové promítání v kině.

 

Erasmus + Valentýnská přání + výrobky

I tento původně v naší zemi netradiční svátek se pojí s výrobou a předáváním přáníček. My jsme vyráběli jak ta klasická z papíru, tak elektronická, i toto tvoření ovlivnila covidová situace.

 

Erasmus +  Výroba velikonočních přání a velikonočních a jarních výrobků

Vyráběli a posílali jsme jak elektronická, tak klasická přání a jarní výrobky k vyzdobení našich domovů, jak on-line kvůli covidu, tak tradičně.

 

Erasmus+ Výroba dárků pro budoucí prvňáčky

Starší děti vyrábí tradičně dárky k zápisu do první třídy pro budoucí prvňáčky, vzhledem ke covidu část aktivit on-line, nebo výrobky v době covidu připravily zejména paní asistentky.

 

Erasmus+ Návštěva muzea s prezentací tradičních řemesel

Děti navštívily Muzeum mlynářství, pekařství a zemědělství v Božeticích, seznámily se s tradičními řemesly. Původně plánovaná návštěva skanzenu na Vysokém Chlumci se nemohla uskutečnit kvůli covidu.

 

Erasmus+ Návštěva typické velikonoční aktivity

Děti navštívily tradiční velikonoční výstavu v Galerii 140 a současně s ní i velikonoční trhy na náměstí.

 

 

Erasmus +  Výstava k prvnímu, druhému a třetímu projektovému roku

V budově městského úřadu na Žižkově náměstí byly během tří letních prázdnin a počátku září uskutečněny 3 výstavy, které prezentovaly náš projekt a šířily jeho myšlenku.

 

Erasmus+ Školní výlety a exkurze

I tyto tradiční aktivity byly součástí projektu, díky čemuž se s nimi seznámily i partnerské školy a došlo tím k vhodné propagaci naší země, historie a kultury.

 

Erasmus+ Spolupráce mezi mladšími a staršími žáky z partnerských tříd

Starší žáci si připravili aktivity pro mladší děti, akce proběhla jak on-line v době covidu, tak klasicky ve škole.

 

V rámci veškerých aktivit jsme se snažili mimo jiné o lepší zapojení žáků s nižší úspěšností ve školní výuce, žáků ze všech sociálních skupin, aktivity měly děti motivovat ke spolupráci nejen v rámci školy, ale širšího evropského prostoru, umožnily dětem zažít častěji pocit úspěšnosti, což mělo vést k vyšší motivovanosti dokončit školní docházku a mělo by též sloužit k snížení nebezpečí šikany. Projektové aktivity a práce na nich rozvíjely pozitivní vlastnosti zúčastněných, nabídly jim vhodné vzorce chování. Umožnily poznat nám evropský prostor, kulturu a zvyklosti jednotlivých zemí, došlo k rozvoji jazykové vybavenosti zúčastněných. Děti jsme též seznámili s mnoha profesemi a jejich náplní, což by mělo děti motivovat k jejich pozdějšímu možnému výběru.

 

 

Během jednotlivých mobilit se podařilo všem zemím vhodně propagovat své školy, regiony a země, účastnili jsme se během nich mnoha workshopů, navštívili jsme muzea, divadla, historicky významné lokality. V celém projektu se podařila vytvořit mnohá přátelství. K jednotlivým mobilitám jsou samostatné články v části akce.

 

Podpora Evropské komise při tvorbě této publikace nepředstavuje souhlas s obsahem, který odráží pouze názory autorů, a Komise nemůže být zodpovědná za jakékoliv využití informací obsažených v této publikaci

 

Koordinátorka projektu

Mgr. Jana Bičišťová